Co má společného závodní tým Formule 1 a dětská nemocnice?
Na první pohled vůbec nic. Jeden svět řídí rychlost, výkon a technologie – druhý přesnost, péče a lidský dotek. A přesto právě mezi těmito dvěma světy vznikl jeden z nejpůsobivějších příkladů business excellence posledních let.
Britská Great Ormond Street Hospital se rozhodla zlepšit procesy, které doslova rozhodují o životě. Po šestihodinové operaci srdce malého pacienta zjistili lékaři, že nejrizikovější okamžik nastává ve chvíli, kdy dítě opouští operační sál. Analýzy ukázaly, že právě v těchto momentech dochází až k 35 % preventabilních chyb – tedy chyb, kterým se dalo předejít. Důvody byly jasné: střídání směn, různé úrovně zkušeností, dočasný personál a chaotická komunikace.
A tak se obrátili tam, kde je koordinace dovedena k dokonalosti – do boxů Ferrari F1.
Zdravotnický tým studoval videa a analýzy Ferrari, které popisovaly, jak funguje pit stop – okamžik, kdy závodní vůz v řádu sekund mění pneumatiky, tankuje a vrací se zpět na trať. Technický ředitel Ferrari při sledování nemocničního procesu předání pacienta popsal scénu jako „neohrabanou, chaotickou a neformální“.
Ve Ferrari je totiž:
V nemocnici naopak probíhalo několik konverzací současně, úkony se překrývaly a neexistoval jednotný systém.
Po implementaci principů inspirovaných Ferrari – tedy zavedení jasné struktury, sekvence a ticha při předávání pacientů – dosáhla nemocnice výrazných zlepšení:
Tento příklad ukazuje sílu kontinuálního zlepšování (Continuous Improvement) a standardizace procesů (Standard Work Practice) – principů, které jsou základem Total Quality Management (TQM) i modelu EFQM.
Ferrari se navíc samo stalo symbolem spolupráce a excelence v dodavatelském řetězci. Společnost Pirelli, která vyrábí speciálně konstruované pneumatiky pro Formuli 1 i luxusní značky jako Ferrari, dokládá, že spojení inovace, kvality a diferenciace dokáže přinášet vyšší hodnotu i marže.
Excelence tedy není cílem, ale způsobem práce – sdílením, učením se a přenosem know-how mezi obory.
Příběh Ferrari a britské nemocnice je důkazem, že benchmarking – systematické porovnávání procesů s těmi nejlepšími – je jedním z nejúčinnějších nástrojů rozvoje. Nezáleží na tom, zda jde o nemocnici, výrobní firmu nebo startup. Klíčem je odvaha podívat se mimo vlastní obor, inspirovat se a přetavit poznatky do konkrétních zlepšení.
Takto se rodí Business Excellence – přístup, který pomáhá organizacím růst, dosahovat trvalého dopadu a vytvářet udržitelnější budoucnost.